مقالات آرشیو خبر ها
چرا تاکید اخیر یوونتوس روی جوانان برای تیم ملی ایتالیا حیاتی است؟

چرا تاکید اخیر یوونتوس روی جوانان برای تیم ملی ایتالیا حیاتی است؟

در حالیکه یوونتوس به تازگی فاز چهارم مدرسه ی فوتبالش را به وسیله ی بازیکنان سابقش داوید ترزگه و مورنو توریچلی در بلژیک و لوکزامبورگ راه اندازی کرده است، خوب است نگاهی بیندازیم که چگونه این باشگاه تورینی برای دادن حدکثر فرصت ها به ستاره های حال و آینده تلاش می کند.

 

یوونتوس همچنان باشگاهی است که هر ساله بازیکنان سطح بالایی را پرورش می دهد، اگرچه که بازی کردن به عنوان یار ثابت در ترکیب این تیم به هیچ عنوان کار ساده ای نیست، چرا که کیفیت بازیکنان ثابت در این تیم بسیار بالاست.

 

آکادمی یوونتوس تا به حال بازیکنای چون سباستین جوینکو را تولید کرده است، که از 9 سالگی عضو یووه بوده، تا مرد همیشه حاضر یوونتوس کلودیو مارکیزیو که از 7 سالگی پیراهن راه راه را بر تن کرده است.

 

مارکیزیو در این فصل سری آ به طور متوسط هر بازی 86٪ پاس صحیح ارسال کرده است.

 

برنامه ی جوانان یووه شامل تیم ها و رده های سنی مختلفی می شود و برخلاف بعضی از برنامه ریزی های انگلیسی، جالب است که همه ی این تیم ها در زمین تمرینی تیم اصلی ― یوونتوس سنتر ― تمرین می کنند که حدود 12کیلومتری خارج از شهر تورین قرار دارد.

 

با دنباله روی از سنت تیم های انگلیسی پیرامون الزامات تحصیلی برای بازیکنان زیر 18 سال، یوونتوس خودش یک برنامه ی تحصیلی را در سال 2012 در قالب کالج یوونتوس بازگشایی کرد. آنجا یک سیستم خاص برای بازیکنانی که از شهرها و کشورهای دیگر می آیند تدارک دیده شده از جمله امکاناتی کامل برای محل اقامت را می توان نام برد. در سال های اخیر این مکان تبدیل به یک مدرسه ی ورزشی شده است که این اتفاق برای اولین بار در ایتالیا می افتد.

 

همه ی تیم ها در زمین تمرینی تیم اصلی تمرین می کنند، حدود 12 کیلومتری تورین

 

از خیلی جنبه ها این مرکز شبیه یک کالج سطح اول در آمریکاست، اما واضحا چشم انداز حرفه ای بسیار بهتری در انتظار آینده ی این بازیکنان است.

 

بالاترین تیم آکادمی یوونتوس (پریماورا) شامل بازیکنانی بین 15 تا 20 سال است و هر فصل تیم با بازیکنان آزمایشی و در حال پیشرفت به تیم جدیدی تبدیل می شود، این زمینه سازی برای امتحان (بازیکن) و یا افزایش شانس احتمالی برای بستن یک قرارداد دائمی با بازیکن جهات حضور در تیم اصلی قبل از شروع سری آ است. بازیکنانی که به سطح لازم برسند مشمول قرارداد می شوند.

 

تیم پریماورا در حال حاضر در لیگ پریماورا بازی می کند که به لیگ زیر 21 ساله های انگلستان شباهت دارد. آنها با 20 بار قهرمانی در لیگ بیشترین قهرمانی را از این حیث دارند، اما به شکل عجیبی از لحاظ قهرمانی در کاپ جوانان بعد از رم و اتالانتا با 21 کاپ سوم هستند. در تیم فعلی که بسیار هم قدرتمند است، 28 بازیکن ایتالیایی و 12 بازیکن خارجی دارند.

 

با چنین تاکید قدرتمندی روی پرورش استعدادهای داخلی، یک مربی سطح بالا هم مورد نیاز است و بازیکن سابق یووه فابیو گروسو ― که شاید عده ای او را به خاطر گلش در نیمه نهایی به آلمان و یا پنالتی اش به فرانسه به یاد بیاورند ― به عنوان مربی هم در جلسات تمرینی اش بسیار خوب و قوی نشان داده است. تیم ها قدرتمند دیگر آکادمی تیم زیر 19 ساله ها (کلاه ها=بِرِتی) است که احتمالا به اندازه ی پریماورا قدرتمند هستند و سپس کمی ضعیف تر از آنها (آلیِوی = شاگرد ها) که به شامل بازیکنان 15 تا 17 ساله است که تیم قوی تر آلیوی ناتزیوناله و تیمی که شامل بازیکنان محلی بیشتری است آلیوی رجویناله است. هر چه در سیستم بیشتر پیش برویم میتوانیم تیم زیر 16 سال آلیِوی را ببینیم و بعد از آن هم تیم زیر 14 سال، زیر 12 سال و زیر 10 سال که در مجموع آنها چند تن از بازیکنان حرفه ای سابق یووه مشغول مربی گری هستند.

 

در حال حاضر توجه بین الملی بسیار زیادی برای استعدادیابی و رشد بازیکنان وجود دارد، اما این باشگاه همیشه به پرورش استعدادهای داخلی، چیزی که هم برای تیم و هم برای تیم ملی واجد اهمیت و ارزش بسیار بالایی است.

 

روبرتو بته گا 42بازی ملی برای ایتالیا انجام داد و 3ـمین گل زن برتر تاریخ باشگاه است، او محصول آکادمی یووه است.

 

شاهدی بر این مدعا در گذشته ی تیم ملی ایتالیا است، تیم های دهه ی 80 و 70 ایتالیا ازبازیکنان فوق العاده ای که محصول آکادمی یووه بودند تشکیل شده بود. روبرتو بته گا، جوزپه فورینو و پائولو روسی، ستون فقرات تیم آتزوری بودند که به بلاک یووه و یا بلوکو ― یووه معروف بود. تمام این بازیکنان استعدادهای آکادمی یوونتوس بودند. در طی این همه سال سیستم مربی گری آکادمی یوونتوس توانسته کمک زیادی به تیم ملی ایتالیا در تمام رده های سنی بکند، 102 بازیکن در بازی های رسمی تیم های زیر 21 سال، زیر 19 سال و یا 18 سال ایتالیا بازی کرده اند، این رکورد باورنکردنی است.

 

بلاک یووه ی کنونی تیم ملی ایتالیا: بارزالی و بوفون، بونوچی و کیه لینی

 

اگرچه که این بازیکنان بسیاری شان در آکادمی یوونتوس پرورش نیافته اند، اما تیم ملی کنونی ایتالیا باز هم از ستونی سیاه و سفید دارد. با جیجی بوفون، آندره آ‌ بارزالی، لئوناردو بونوچی و جورجو کیه لینی. این مردان بلاک یووه ی کنونی را می سازند.

 

موج جدید جوانانی که دارند برای خودشان اسمی دست و پا می کنند افرادی نظیر دنیله روگانی و استفانو استورارو هستند و همچنین بازیکنان کمتر شناخته شده ای ― خارج از ایتالیا ― مثل رولاندو ماندراگورا، اریک لانینی و استفانو بالترامه. که همه ی آنها هم اکنون در تیم های کوچک در سری ب به صورت قرضی بازی می کنند تا تجربه ی حیاتی بازی در سطح بالاتر از لیگ های جوانان را به دست بیاورند.

 

استفانو استورارو مثال خوبی برای این بازیکنان است، او دو سال در آکادمی پریماورا بازی کرد و آنجا ارزش هایش را ثابت کرد. همان طور که قبلا گفتیم، او بازیکنی بود که برای تیم اصلی انتخاب و خریداری شده بود، بعد از یک مدت قرضی در تیم مودنا، با قراردادی 4 ساله به ارزش 5 میلیون یورو بعد از تلاش زیاد و طولانی به تیم اصلی یوونتوس رسید. او از سال 2014، 25 بازی برای یوونتوس انجام داده است و در این فصل هم به شکل منظم به لطف مصدومیت های پیاپی سامی خدیرا به میدان رفته است.

  

در مورد دنیله روگانی هم، او در سال 2012 برای تیم آکادمی پریماورا زیر 20 سال خریداری شد، اما برخلاف استورارو، تعداد بازی های او در لیگ ایتالیا بسیار بالاست، او بین سالهای 2013 تا 2015، 78 بار وقتی به صورت قرضی در امپولی بوده به میدان رفته است.

 

در چنین سن پایینی او ستاره ی مدافعان فصل قبل رقابت های سری آ‌ بود. تابستان 2015 او به یووه بازگردانده شد و تا به حال تنها 8 بازی برای یووه به میدان رفته است، اما به جرئت می توان گفت که با وجود بارزالی و بونوچی و کیه لینی، راه یافتن به ترکیب اصلی فعلی یوونتوس اصلا آسان نیست. او هنوز برای بسیاری ناشناخته است، اما او در سطح بازیکنانی مثل استونز در اورتون است و البته بازیکن کاملتری به نسبت کورت زومای چلسی است، کسی که همه ی ما برایش آرزوی ریکاوری سریع را داریم.

 

دنیله روگانی تا به حال در سری آ ‌71٪ از نبردهای تن به تنش را برده است.

 

یوونتوس مسیری را فراهم کرده تا چندین استعداد فوق العاده را در سیستمشان پرورش دهند و هدفشان این است که تا می توانند به تعداد بیشتر از جوانان ایتالیایی شانس پیشرفت دهند. آکادمی آنها بیشتر یک آکادمی بازیکنان ایتالیایی است برخلاف بعضی از تیم های انگلیسی که ترجیح می دهند تیمشان را با بازیکنان خارجی بیشتری ببندند.

 

در سال های آینده یوونتوس قادر خواهد بود که گروه بسیار قدرتمندی از بازیکنان جوان را به زمین بفرستد، گرچه نه آلوارو موراتا و نه پل پوگبا محصول یوونتوس نیستند، اما با این حال یووه می تواند بازیکنان زیر 24 سال زیادی را در ترکیب اصلی اش برای سالهای آینده ببیند: ائودرو، روگانی، ماندراگورا، دیبالا، استورارو، بلترامه، لمینا و زازا. در حال حاضر، آینده برای همه ی کسانی که در یوونتوس و نیز استعدادهایی که در راهند محشر به نظر می رسد.

 

از سایت اسکواکا

 


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نازنین راهبر
نازنین راهبر«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: